رادیاتور آلومینیومی: انتخاب بهترین محل برای نصب رادیاتور

رادیاتور آلومینیومی: انتخاب بهترین محل برای نصب رادیاتور

رادیاتور آلومینیومی: انتخاب بهترین محل برای نصب رادیاتور

یکی از محل های رایج برای نصب رادیاتور آلومینیومی زیر پنجره اطاق ها می باشد ولی باید توجه کرد که در ساختمان های کنونی در مقابل پنجره ها معمولاً انواع پرده های کلاسیک و مدرن نصب می شوند در این حالت قرار گرفتن رادیاتور آلومینیومی در زیر پنجره و پشت پرده ضمن اتلاف انرژی موجب ازبین رفتن پرده و پایین آمدن دمای اتاق می گردد. لذا انتخاب محلی مناسب برای رادیاتور آلومینیومی بسیار حایز اهمیت می باشد و همکاران باید به این مسئله دقت بیشتری بنمایند.

باید توجه کرد که در زمان لوله کشی به علت نامشخص بودن دکوراسیون و پرده ها و خالی بودن ساختمان، بهترین محل برای نصب رادیاتور آلومینیومی زیر پنجره به نظر بیاید ولی لازم است دقت بیشتری در این خصوص به عمل آید و محلی را برای نصب رادیاتور آلومینیومی انتخاب نماییم که مشکلی برای خانم های با سلیقه پیش نیاید و ضمن این که از اتلاف انرژی جلوگیری می شود راندمان سیستم افزایش یابد.

رادیاتورهای شوفاژ امروزه جزو پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در ساختماهای عمومی و منازل می باشند. که ما بیشتر از سیستم گرمایش به وسیله آبگرم از آنها استفاده می نماییم اولین شخصی که سیستم گرمایش آبگرم مرکزی را ابداع نمود تریواله سوئدی در سال ۱۷۱۶ میلادی بود . در سال ۱۷۷۰ جیمزوات برای اولین بار از رادیاتور های چند تکه که با بخار آب گرم می شد برای گرمایش استفاده نمود. این سیستم گرمایی تکامل جدی یافت تا آن که در سال ۱۸۳۱ ، پرکنیز سیستم کامل گرمایش با آبگرم را که مجهز به مخزن انبساط بود را به نام خود به ثبت رساند. کاملتریت سیستم گرمایش آبگرم که شباهت زیادی با سیستم های متداول امروزی نیز دارد در سال ۱۸۳۳ توسط مهندس انگلیسی به نام پالکو ابداع گردید.

از سال ۱۹۵۰ که پمپ های آبگردان وارد سیستم های گرمایشی گردید رویکرد عمومی مردم به استفاده از شوفاژ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. رادیاتورها به سه دسته پره ای ، تخت و لوله ای تقسیم می گردند و از لحاظ جنس نیز دارای انواع رادیاتور فولادی ، رادیاتور چدنی و رادیاتور آلومینیومی می باشند.

البته ناگفته نماند که رادیاتور ها فقط بر اساس شکل ظاهری تقسیم بندی نمی شوند بلکه روش گرمادهی در انواع سطوح آن ها نیز متفاوت است.

اساسا رادیاتورها گرمای خود را از طریق تابش و جابجایی به هوای اتاق پس می دهند و معمولا ۱/۳ گرمای خود را از طریق تابش و ۲/۳ آن را از طریق جابجایی به هوای اتاق پس می دهند.

فرض نمایید که در یک اتاق با دمای ۲۰ درجه (c) و مقابل دیواری که ضریب k آن ۰.۵۵w/m۲k است قرار گرفته اید و دمای هوای بیرون نیز منفی ۱۲ درجه است. مطابق با نمودار تعیین دمای سطح جداره ی ساختمان با توجه به دمای هوای خارج و ضریب k دیوار خارجی، دمای سطح داخلی دیوار معادل ۱۷.۸ (C) به دست می آید که با استفاده از رابطه زیر :

“دمای محسوس = دمای سطح داخلی دیوار + دمای داخلی اتاق تقسیم بر ۲ “

دمای محسوس ۱۸.۹ درجه می شود. حال برای آن که دمای محسوس را به به ۲۰ درجه سانتیگراد برسانیم باید دمای هوای اتاق را به ۲۲.۲ درجه افزایش دهیم.

به اختلاف دمای بین سطح دیوار و هوای اتاق ، کسری گرما یا کسری تابش گفته می شود.

اختلاف دمای پنجره ها با هوای اتاق معمولا بیش از این مقدار است ، اگر دمای هوای بیرون منفی ۱۲ درجه باشد دمای سطح پنجره حدود ۹ درجه خواهد شد. این اختلاف ریاد با بالا بردن هوای اتاق قابل جبران نیست .

حال برای جبران کسری تابش پدید آمده باید از طریق تابش یک سطح گرم آزاد عمل نمود. اختلاف دمای لازم برای این سطح گرم کننده مانند رادیاتور با توجه به طول و ارتفاع نصب آن مشخص می شود. این کار با طراحی جایگاه، تعیین اندازه و اختلاف دمای لازم برای رادیاتور آلومینیومی (مثلا برای جبران جریان عمودی هوا) برای حذف کامل اثر سردی سطوح پیرامونی و با توجه به ذخیره سازی گرمایی آن ها انجام می شود.

در نتیجه تنها راه حل موثری برای جلوگیری از کسری تابش، تعیین جایگاهی مناسب برای رادیاتور است. این محل باید به گونه ای انتخاب شود که رادیاتور آلومینیومی افزون بر گرمایش اتاق، هوایی مطبوع در هر نقطه از اتاق ایجاد کند.

چون معمولا سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره است و به علاوه از طریق درزهای آن ، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد، جایگاه و اندازه رادیاتورها با توجه به موقعیت پنجره مشخص می شود. از این رو بهترین توزیع دما در اتاق و بهترین جبران برای کسری تابش وقتی رخ می دهد که رادیاتور زیر پنجره نصب شود. اگر رادیاتور که حدود ۶۰% گرما را بهع صورت جابجایی منتقل می کند به صورت آزاد جلوی دیوار بیرونی زیر پنجره نصب شود ، نیروی شناوری هوای گرم آن به قدری بزرگ خواهد بود که امکان نفوذ هوای سرد شده ی روی وجه داخلی پنجره و هوای سرد وارد شده از درزهای پنجره ، به درون اتاق را منتفی می سازد، با این کار جریان هوا در اتاق (گردش هوای اتاق) برقرار خواهد شد.

هرگاه رادیاتور آلومینیومی زیر پنجره نصب شود طول آن باید معادل پهنای پنجره انتخاب شود. با این کار جریان عمودی هوا متعادل می شود و گرمای تابشی رادیاتور بیشتر می شود.

از طرفی هرچه سطح تابشی رادیاتور افزایش یابد با بهتر بگوییم سهم گرمای تابشی رادیاتور آلومینیومی افزایش یابد تاثیر بیشتری در ایجاد آسایش گرمایی خواهد داشت. زیرا گرمایی که از طریق تابش از بدن انسان به بیرون منتقل می شود با افزایش سطح تابش رادیاتور آلومینیومی بهتر جبران می شود. برای استفاده از حداکثر توان گرمایی رادیاتور آلومینیومی باید آن را نزدیک به دیوار و زیر پنجره نصب کرد. حداقل فاصله رادیاتور آلومینیومی از جداره های ساختمان از دیوار حداقل ۵۰ میلی متر و از کف اتاق حداقل ۱۰۰ میلی متر باید باشد. در این صورت هیچگونه افت توانی پدید نخواهد آمد.

اگر رادیاتور آلومینیومی در حالتهای زیر نصب شود افت توان خواهد داشت :

  •  زیر تاقچه
  •  پنجره
  •  داخل کابین یا پشت پرده

در صورتی که از یک ورقه جهت پوشش رادیاتور آلومینیومی استفاده گردد افت توان ممکن است به ۱۵% برسد.

نام منبع: گروه اکتان
دیدگاه‌ها ۰

*
*

مشــــاوره رایــــــــگان