مزایا و معایب ست کنترل ( کلید اتوماتیک دیجیتال )

مزایا و معایب ست کنترل ( کلید اتوماتیک دیجیتال )

مزایا و معایب ست کنترل ( کلید اتوماتیک دیجیتال )

مزایای کلید اتوماتیک دیجیتال در مقابل کلید اتوماتیک مکانیکی که به همراه مخزن باد (مخزن تحت فشار) کارمی کند :

۱ – عمر کلید اتومات دیجیتال خیلی طولانی است و حداقل ۴ – ۵ سال بدون نیاز به تنظیم و تعمیر کار می کند ولی سیستم های مخزن تحت فشار مدام نیاز به تنظیم باد و تعویض مخزن باد دارند و تیوپ آنها در کمتر از ۱ سال سوراخ می شود مگر اینکه مخزن باد GRUNDFOS بخرید که حداقل ۲ الی ۳ سال نمی ترکد ولی حدودا هر یک سال باد کم می کند و باید باد آن را تنظیم کنید (باد مخزن که کم شود تنظیم کلید مکانیکی به هم می خورد و باید دوباره آن را روی فشار باد استاندارد تنظیم کنید – برای این کار هم باید ابتدا آب داخل لوله ها را خالی کنید یا مخزن را باز کنید و پس از تنظیم باد ، دوباره آن را سر جایش ببندید).
به طور کلی سیستم های مخزن تحت فشار نهایتا ۸ ماه بدون دردسر کار می کنند.

۲ – فشار آب در حین استفاده ثابت است (به دلیل اینکه پمپ در تمام مدتی که آب باز است روشن می ماند و مثل سیستم های اتومات مکانیکی در زمان باز بودن آب ، پمپ روشن / خاموش نمی شود) ولی در سیستم های مخزن تحت فشار چون سیستم معمولا بین ۳ تا ۵ بار استارت و استاپ می کند مدام تغییر فشار خواهیم داشت.

۳ – فشار و دبی آب در اتومات های دیجیتال ، حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از سیستم های مخزن تحت فشار است (چون در سیستم های مخزن تحت فشار ، مقداری از فشار پمپ صرف غلبه بر تیوپ باد داخل مخزن می شود).

۴ – در صورت قطع شدن آب ، پمپ بعد از ۸ الی ۱۰ ثانیه خاموش می شود و بدین ترتیب از سوختن پروانه و الکتروموتور پمپ جلوگیری می شود ولی در سسیتم های اتومات مکانیکی زمانی که آب قطع شود فشار پمپ افت می کند و پمپ انقدر درجا کار می کند تا بسوزد.

۵ – اکثر کلید های اتومات دیجیتال نیاز به تنظیم ندارد و مدلهایی هم که پیچ تنظیم دارند به راحتی توسط خود مصرف کننده قابل تنظیم هستند و نیازی به لوله کش نیست
همچنین تنظیم آن تا آخر عمر دستگاه دست نخورده باقی می ماند و مثل سیستم های مخزن بادی نیست که با کم شدن باد مخزن ، تنظیم آن به هم بخورد. در ضمن تنظیم کلید اتومات مکانیکی سخت تر و زمان بر تر است به طوری که خود لوله کش ها هم در زمان نصب ، کلی با آن کلنجار می روند و معمولا خود مصرف کننده نمی تواند آن ها را تنظیم کند.

۶ – در صورت قطع برق یا خرابی پمپ ، هیچ نیازی به باز کردن شیر Bypass نیست و آب شهری کاملا به مصرف کننده می رسد. این در حالیست که در سیستم های با مخزن تحت فشار ، در صورت قطع برق ، آب خیلی کمتری به مصرف کننده می رسد و باید Bypass را باز کرد.

با توجه به مزایای کلید اتومات دیجیتال بهتر است تا جای ممکن از این سیستم استفاده کنیم و فقط در مواردی که مصرف کننده در ارتفاع بالایی قرار دارد (بیش از ۱۵ الی ۲۰ متر بالاتر از پمپ) یا آب ورودی فشار ندارد از سیستم های مخزن باد.

مزایا و معایب ست کنترل

مزایا و معایب ست کنترل ( کلید اتوماتیک دیجیتال )

معایب کلید اتومات دیجیتال:

۱ – برای جاهایی که آب ورودی فشار ندارد نمی توان از آن استفاده کرد (برای پمپاژ آب تانکرها ، استخرها و …).

۲ – در این سیستم بلبرینگ و نافی پمپ به دلیل کارکرد طولانی تر و ممتد پمپ نسبت به سیستم های مخزن تحت فشار زودتر خراب می شود. برای جلوگیری از این امر باید زمانی که مثلا حمام هستید گاهی آب را ببندید تا پمپ خنک شود – با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب ، از داغ کردن و سوختن بلبرینگ و نافی جلوگیری می کنید.

۳ – اگر فشار آب شهری افت کند و کمتر از میزان مورد نیاز بشود اتومات عمل نمی کند و برای استارت پمپ مجبور هستید یک بار برق پمپ را قطع و وصل کنید یا کلید reset روی اتومات دیجیتال را فشار دهید تا پمپ روشن شود.البته تا زمانی که فشار آب به حالت نرمال خود نرسیده برای هر بار استارت پمپ باید این کار را دوباره انجام دهید (این کار برای موارد ضروری است مثلا زمانی که پمپ استارت نکرده و مصرف کننده نیاز مبرم به آب دارد).

نکته مهم :
پمپ بعد از استارت تا زمانی که آب باز باشد خاموش نمی شود و مصرف کننده می تواند از آب استفاده کند ولی زمانی که آب را ببندد و پمپ خاموش شود دیگر پمپ استارت نمی کند تا دوباره برق آن را قطع وصل کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

مشــــاوره رایــــــــگان